Pomoc Psychologiczno – Pedagogiczna IX

stokrotka

Świętujemy Dzień Mamy i Dzień Dziecka!
25.05 – 29.05.2020
01.06 – 05.06.2020

Kubus puchatek

najpiękniejsze cytaty z Kubusia Puchatka!

  • Kubusiu, jak się pisze MIŁOŚĆ?
  • Prosiaczku, MIŁOŚĆ się nie pisze, MIŁOŚĆ się czuje.

Strefa – artykuły, filmy, wywiady

Jak dobrze znasz swoje dziecko – budujemy relacje!
W związku z obecną sytuacją większość z nas pozostaje w domach – pracujemy i uczymy się zdalnie. Dzięki temu spędzamy więcej czasu z naszymi dziećmi i współmałżonkami. W wielu artykułach możemy przeczytać, że jest to sytuacja niespotykana, nadzwyczajna. Czytamy, że przymusowa kwarantanna skutkuje napięciem, zdenerwowaniem, co negatywnie odbija się na rodzinnej atmosferze. A może warto wykorzystać ten trudny czas na lepsze, bliższe i głębsze poznanie naszego dziecka. Może dzięki temu bardziej się polubimy i zaprzyjaźnimy?

W sieci krąży dowcip o ojcu, który podczas kwarantanny odkrywa, że jego syn zdaje w tym roku maturę, córka wyszła za mąż, a żona obroniła doktorat. Od kilku tygodni jesteśmy zamknięci w domach i może bywać ciężko z powodu ciasnoty, braku sprzętu do nauki czy pracy zdalnej oraz niepokoju o przyszłość. Jednak w tej trudnej sytuacji można też znaleźć okazję na odbudowanie relacji rodzinnych i odkrywanie siebie na nowo – podobnie, jak wspomniany w dowcipie ojciec.

Trudna sytuacja jako szansa
Zachęcam, aby wykorzystać czas wspólnego przebywania w domu na lepsze poznanie swoich bliskich – dzieci czy małżonka. Tylko od nas zależy, czy będziemy na siebie warczeć czy się sobą zaciekawimy. Zapewne mamy wspólne plany, które dotąd odkładaliśmy ze względu na brak czasu – to świetny moment, aby je zrealizować! Przesłanie, jakie mogłoby nam teraz towarzyszyć, to: „być z naszymi dziećmi ciałem i duszą”.

Co to oznacza?

  • Głębokie rozmowy z dziećmi o tym, co myślą, co czują, czego się boją, co je interesuje, o czym marzą. Wymagają one czasu na słuchanie i autentycznego zaciekawienia się drugim człowiekiem.
  • Dyskusje o ważnych tematach, np. o wartościach takich jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, mądrość. Słuchanie, jak nasze dziecko je rozumie, co one dla niego znaczą, na ile dostrzega je w swoim życiu oraz w życiu naszej rodziny.
  • Spędzanie ze sobą czasu – wspólna zabawa, czytanie, śpiewanie, muzykowanie czy też wykonywanie różnych prac na rzecz domu i rodziny. Rodzice, którzy pozwolą dzieciom, aby te zrobiły coś dla dobra wspólnego, wniosły swój wkład w życie rodziny oraz zauważą to i docenią, znacząco wpływają na poczucie własnej wartości u dziecka.
  • Okazywanie miłości, cierpliwości, uwagi i empatii.

Budowanie relacji
Budowanie relacji to zbliżanie się emocjonalnie i fizycznie do naszego dziecka. To zaciekawienie się nim jako człowiekiem – tym co myśli, z czego się śmieje, jakie lubi żarty, co wrzuca do sieci, jakich ludzi lubi, co ogląda na YouTube. To może być również nasza prośba o wyjaśnienie, na czym polega np. określona gra, a także nasza gotowość, aby się jej nauczyć i zagrać wspólnie z dzieckiem. Podczas tego wspólnego czasu, kiedy my niejako wchodzimy do świata dziecka, można dowiedzieć się wiele o jego codzienności. Aby tego dokonać, musimy pozbyć się naszych rodzicielskich pretensji w postaci pytań: po co, dlaczego, znowu, jak tak można itp. Bycie w świecie dziecka to pełna, autentyczna akceptacja bez oceniania, ośmieszania, krytykowania, wyszydzania czy deprecjonowania. Być może warto ten czas kwarantanny wykorzystać na refleksję i spróbować odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  1. Jaką relację chcę budować ze swoim dzieckiem? Jak chcę, żeby ona wyglądała?
  2. Jak teraz spędzam czas z dzieckiem, co robię, żeby zadbać o nasze relacje?
  3. Jak wyobrażam sobie naszą relację za 20 – 30 lat, co teraz robię na rzecz przyszłości?
  4. O czym chcę rozmawiać z moim dzieckiem, co chcę mieć z nim wspólnego, gdy ono będzie już dorosłe?

Jak dobrze znasz dziecko

Co to znaczy poznać swoje dziecko?
To znaczy zrozumieć je, polubić i zaakceptować je takim, jakie ono jest. To oznacza również, że wiem, co moje dziecko lubi, a czego nie lubi, co je smuci, co niepokoi.

Na pytanie, czy znasz swoje dziecko, zdecydowana część z nas odpowiedziałaby bez wahania „ależ oczywiście, co to za pytanie”. Nie zawsze jednak to, co o sobie myślimy, jest zgodne z rzeczywistością. Proponuję Ci mini zabawę pt. „Czy znasz swoje dziecko” w załączniku poniżej znajdziesz niezbędne materiały. Po wydrukowaniu, przekaż jedną wersję dziecku, a drugą zostaw dla siebie. Jako rodzice możecie odpowiadać na pytania wspólnie, ale myślę, że ciekawiej będzie, jeśli każdy zrobi to oddzielnie, na osobnej kartce. Kiedy już wszyscy odpowiedzą na pytania, usiądźcie przy dobrej herbacie oraz pysznych ciasteczkach i porównajcie odpowiedzi. Jeśli większość Waszych rodzicielskich odpowiedzi zgadza się z odpowiedziami dziecka, to pogratulujcie sobie, bo wydaje się, że dobrze znacie swoją pociechę. Jeśli nie, to być może jest to czas na ustalenie innych, nowych priorytetów, gdzie jednym z ważnych punktów będzie poświęcenie większej ilości czasu dla dziecka.

Wspólny czas
Czym jest czas w kontakcie z dzieckiem?
C – cierpliwość
Z – zachwyt
A – akceptacja
S – szacunek

W słowie czas jest więc wskazówka, czego dziecko od rodzica najbardziej potrzebuje.

Cierpliwość – to łagodność w kontakcie z dzieckiem, to delikatność, ale też wyrozumiałość i spokój.
Zachwyt – to autentyczna radość z obecności dziecka, z tego, że dziecko po prostu jest. Na warsztatach dla rodziców zwykle proszę, aby przypomnieć sobie swój zachwyt, kiedy zobaczyliśmy po raz pierwszy dziecko i zastanowić się, czy z podobnym zachwytem patrzymy na nie dziś. Jeśli nie, to warto się zastanowić, co mogę zrobić, aby ten zachwyt powrócił.
Akceptacja – to kochanie dziecka takim, jakie jest.
Szacunek – to troska o uczucia i dobro dziecka, to uznanie dla tego, co mówi, co przeżywa, co chce, a czego nie chce.

Przedstawiona definicja czasu odnosi się nie tylko do relacji z dzieckiem. Jest ona pomocna również w refleksji nad jakością czasu, który spędzamy z innymi ważnym dla nas osobami.

Oddajmy głos dzieciom
A gdyby tak dzieci zapytać, jak one chciałby spędzać czas z rodzicami i czego się o nich dowiedzieć? Gdyby pozwolić im na zaplanowanie tego czasu i bez komentarza poddać się temu, co proponuje dziecko, aby potem docenić i podziękować? Myślę, że to też dobra okazja do wspólnego poznania. Do poznania rodzica przez dziecko, tego, co on lubi, co sprawia mu przyjemność, o czym marzy itp. Pomysłów na wspólne poznanie jest naprawdę wiele i warto uwzględnić tu również zdanie i propozycje naszych dzieci.

Warto zastanowić się nad tym, jak żyliśmy przed kwarantanną. Być może działo się tak, że żyjąc w pędzie, od zadania do zadania, trochę straciliśmy z oczu relacje z bliskimi. Jeśli okaże się, że mało o nich wiemy, że tak naprawdę to ich nie znamy, nie wiemy, co u nich słychać, to może warto ten nadmiar czasu i przymusowe siedzenie w domu wykorzystać na głębsze poznanie i polubienie swoich najbliższych?

Źródło: portal librus

Literatura:
Z dzieckiem w świat wartości. Irena Koźmińska i Elżbieta Olszewska. Świat Książki. Warszawa 2014.
https://calapolskaczytadzieciom.pl/aktualnosci/madrze-razem-w-domu/-dostęp 12.04.2020.
https://ohme.pl/macierzynstwo/dobrze-znasz-swoje-dziecko-33-pytania-dzieki-ktorym-mozesz-sprawdzic/– dostęp 14.04.2020.
Strefa – dziecka i rodziców 

kulturalnie

w wyszukiwarce Google wpisujemy interesujące nas hasło, temat, zagadnienie

  • Teraz kiedy nie możemy być z Państwem na żywo. Kiedy Teatr Nowy w Zabrzu, wszystkie teatry są zamknięte z powodu pandemii, chcemy nadal być blisko Państwa! Dlatego nasi aktorzy codziennie o godzinie 18:30 czytają wiersz na dobranoc. Oglądaj nas na naszym fanpage facebookowym!
    Zostań w domu z Teatrem Nowym w Zabrzu!
  • ŚLĄSKI TEATR LALKI I AKTORA „ATENEUM” w Katowicach

Kulinarnie

Dzień dziecka tuż, tuż – Deser Pavlova w pucharku

Deser Pavlova

Składniki
Składniki podstawowe:
2 białka
0,5kg truskawek
250g serka mascarpone

Składniki dodatkowe
ok100g cukru drobnego
szczypta soli
1 płaską łyżeczkę mąki ziemniaczanej
50ml mleka
wanilia
cukier puder

  1. Przepis na bezy: Białka z solą ubij na sztywną pianę, stopniowo dodaj cukier drobny, i mąkę ziemniaczaną. Konsystencja powinna być błyszcząca.
  2. Przekładamy masę białkowa do rękawa cukierniczego z ozdobną końcówką w kształcie gwiazdy.
    Na blaszkę kładziemy papier do pieczenia i wyciskamy średniej wielkości gwiazdki lub inne kształty. Piec w nagrzanym piekarniku w temperaturze 110°C przez
  3. koło 80- 100min.
  4. Truskawki myjemy, obieramy z szypułek, osuszamy i przecinamy na pół. Część odkładamy do dekoracji, kilka wkładamy do pucharków,a resztę rozcieram na sos.
  5. Z połowy truskawek robimy sos truskawkowy zduszając je widelcem tak aby były jeszcze kawałki truskawek.
  6. Upieczone bezy wykładamy na dno pucharków (można przełamać je na pół) dodajemy pokrojone truskawki.
  7. Deser polewamy dodatkowo musem truskawkowym.
  8. Serek mascarpone delikatnie miksuję z ziarenkami wanilii, mlekiem i cukrem pudrem. Serek delikatnie przekładam na mus truskawkowy. Na wierzch serka kruszę bezy oraz dekoruję całymi bezami, połówkami truskawek i polewam lekko sokiem truskawkowym.

Specjalnie dla Mam! – Cappuccino to mleczna kawa z pianką.

Cappuccino to mleczna kawa z pianką

SKŁADNIKI:

  1. świeżo zaparzona kawa espresso lub napar z kawy mielonej (przygotowanej w kawiarce)
  2. 150 ml mleka 3,2%
  3. starta na małych oczkach czekolada, brązowy cukier albo kakao do posypania (opcjonalnie)

Przyda się również spieniacz do mleka oraz małe naczynie na mleko.

PRZYGOTOWANIE:
Na pierwszy ogień idzie mleko. Mleko spieniasz za pomocą automatycznego spieniacza (jest wbudowany w ekspres do kawy). Mleko można spienić również ręcznym urządzeniem, jednak powinno być ono uprzednio podgrzane. Jeśli nie masz powyższych urządzeń to z pomocą przyjdzie słoik. Można spienić mleko w dobrze zakręconym słoiku, potrząsając go energicznie.
Po spienieniu mleka kilkukrotnie uderz o dno naczynia- wtedy piana zrobi się bardziej zwarta i gęsta. Teraz czas, by zaparzyć espresso. Esencję kawową wlewamy do filiżanki, po czym powoli dolewamy spienione mleko. Pianka ma pozostać na powierzchni. Na koniec kawę można posypać cukrem, bądź czekoladą.

Strefa – muzyki i relaksu

w wyszukiwarce Google wpisujemy interesujące nas hasło, temat, zagadnienie

PIOSENKI NA DZIEŃ DZIECKA!

  1. Natalia Nykiel – Pół kroku stąd (piosenka z filmu „Vaiana: skarb oceanu”)
  2. Czas na kubusiową piosenkę „Ćwiczę – góra, dół” – Przygody Kubusia Puchatka
  3. Pszczolka Maja – Pszczolka Maja Jest Tu (Oficjalny Teledysk)
  4. Śpiewające Brzdące – My jesteśmy żabki – Piosenki dla dzieci

INNE MUZYCZNE PROPOZYCJE

  1. Debussy, Clair de lune
  2. Strauss, The Blue Danube (waltz)
  3. Debussy, Arabesque #1, Piano Solo (animation ver. 2)

Drodzy Rodzice, pozdrawiamy!
Kochane dzieci i uczniowie życzymy uśmiechu na Waszych twarzach!
Zespół Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej SP41S
Katarzyna Pankiewicz, Teresa Paradowska-Możdżonek, Iwona Litaniuk

pomoc psychologiczno - pedagogiczna

Inne wpisy z tego tematu

Życzenia z okazji Dnia Dziecka
Miasto Zabrze w ramach projektu „Zdalna Szkoła” pozyskało grant na zakup sprzętu dla uczniów zabrzańskich szkół
Skip to content