Pomoc Psychologiczno – Pedagogiczna XI

PPP01 3

Wakacyjny czas – 2020r.

Żaden dzień się nie powtórzy,
Nie ma dwóch podobnych nocy,
Dwóch tych samych pocałunków,
Dwóch jednakich spojrzeń w oczy.
– Wisława Szymborska

Drodzy Rodzice, Kochane dzieci i uczniowie – dziękujemy za wytrwałość w tym trudnym dla wszystkich czasie.
Pozdrawiamy, życzymy samych dobrych i słonecznych dni!
Do zobaczenia we wrześniu!

Zespół Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej SP41S
Katarzyna Pankiewicz, Teresa Paradowska-Możdżonek, Iwona Litaniuk

Strefa – artykuły, filmy, wywiady

Wakacje inne niż zwykle. Czy mogą być udane?

Nadchodzące wakacje mogą wydawać Ci się mało atrakcyjne i inne (gorsze) niż zwykle. Być może sądzisz, że w ciągu ostatnich miesięcy wyczerpałeś już pomysły na tanią i domową rozrywkę. Masz dosyć ciągłego wymyślania zajęć swoim dzieciom, a na myśl o wakacjach czujesz się zmęczony. Zgadza się? Ale tak nie musi być! Poznaj nasze pomysły na spędzenie wolnego czasu podczas tegorocznych wakacji!

Wyjazdy

Oczywiście najlepsze będą wyjazdy, choćby kilkudniowa zmiana otoczenia. Góry, morze, jeziora, wieś – wybór w granicach naszego państwa jest naprawdę bardzo duży!
Ze względu na sytuację epidemiologiczną warto unikać wielkich skupisk wczasowiczów. Jako że towarzystwo rówieśników ma ogromne znaczenie dla dziecka, warto wyjechać gdzieś z zaprzyjaźnioną rodziną. Może dobrym pomysłem będzie też zabranie na parę dni wyjazdowych kilkorga znajomych dzieci? Odpowiedzialność będzie wprawdzie większa, ale na pewno oszczędzisz sobie kłopotu z nieustannym wymyślaniem zajęć. Dzieci same zajmą się sobą przez większość dnia. Jeżeli jednak nie możesz wyjechać z dzieckiem, zaplanuj i zorganizuj niezapomniane przygody dla Waszej rodziny na miejscu, w Twoim mieście lub najbliższej okolicy.

Sto przygód na miejscu

Nocne wyprawy. Wybierz teren, który znasz i który jest bezpieczny. Przygotuj ciepłe ubrania, latarki (czołówki), kanapki i herbatę w termosie. Koniecznie zabierz też naładowany telefon. Celów Waszej wycieczki może być wiele – powitanie wschodu słońca na szczycie pobliskiej góry, nad morzem czy w miejscu widokowym, podsłuchiwanie i obserwacja ptaków i innych zwierząt w budzącym się lesie albo próba odwagi.

  • Sen pod gwiaździstym niebem. To jest dopiero przygoda! Możesz zorganizować nocleg na leżaku na balkonie, na hamaku na tarasie, pod namiotem albo przy ognisku w ogrodzie znajomych czy też w samodzielnie zbudowanych szałasie. A skoro już w środku nocy znajdziesz się z dzieckiem pod gwiazdami, koniecznie pokaż mu Gwiazdę Polarną, Wielki Wóz i inne charakterystyczne konstelacje. Możesz pobrać specjalną aplikację na telefon, aby móc się wspomóc fachową wiedzą.
  • Majsterkowanie. Skoro już spędzasz z dzieckiem tyle czasu w swoim ogrodzie lub na balkonie, możecie razem trochę pomajsterkować. Zawsze znajdzie się coś do naprawienia lub przygotowania, możecie  zbudować nowy stolik, zawiesić huśtawkę, zapleść drabinkę sznurkową czy odmalować płot. Ptaki i jeże potrzebują poideł, owady – domków dla zapylaczy, pnące rośliny – podpórek i drabinek. Większość z tych prac jest na tyle prostych, że spokojnie możesz je powierzyć dzieciom. A może zrobicie wspólnie latawiec i wykorzystacie wietrzny dzień do puszczania?
  • Dary lasu. Dzieci uwielbiają zbierać jagody i poziomki. Dowiedz się, gdzie w okolicy znajdują się lasy bogate w takie runo. Nie warto wybierać się w ciemno, bo dzieci mogą szybko zniechęcić się szukaniem bez sukcesu. Dla starszych dzieci możesz zorganizować zbieranie grzybów. Nie w każdym terenie i nie każdego lata, ale spróbować warto. Niezależnie od tego, co będziecie zbierać – pamiętaj, aby uważać na kleszcze i żmije. Przed wyprawą do lasu zaopatrzcie się w odpowiednie repelenty i właściwą odzież. Na leśne wyprawy, nawet w ciepłe dni, lepiej ubrać długie spodnie i pełne buty. Przed wyjściem spryskajcie się środkiem na komary i kleszcze, a po powrocie dokładnie przejrzyjcie skórę i włosy. W przypadku wbitego kleszcza nie panikuj – można go łatwo usunąć samemu przy pomocy odpowiednich sprzętów (do kupienia w aptece).PPP01 1
  • Letnia cukiernia. Dzieci lubią gotować i piec przeróżne smakołyki. Lato jest doskonałą porą na przygotowywanie prostych, letnich deserów – lodów, galaretek, ciast, koktajli. Zorganizuj dziecku bezpieczną przestrzeń, krótkie domowe szkolenie z bezpieczeństwa i spokojnie oczekuj efektów. Oczywiście w zależności od tego, ile lat ma młody cukiernik, Twoja pomoc będzie bardziej lub mniej potrzebna. Trzeba czasem coś zważyć, odmierzyć, upiec lub podłączyć do prądu. Ale na pewno warto poświęcić trochę czasu, aby nauczyć dziecko tak przydatnych umiejętności. Aby ułatwić sobie zadanie, skorzystaj z proponowanych przez nas przepisów!
    Wykorzystaj pomysły na: Lato na talerzu, czyli letnie przekąski, drugie śniadanie lub pyszne i łatwe w przygotowaniu przysmaki, czyli domową nutellę, granolę i masło orzechowe.
  • Miejskie przygody. W wakacje najlepiej uciec od miejskiego zgiełku, smogu i hałasu, jednak czasem nie mamy takich możliwości. Ale życie w mieście też może być inne! Odstaw samochód. Może się okazać, że dla Twojego dziecka podróż tramwajem, sprawdzanie rozkładu jazdy autobusu, kasowanie biletu będzie niesamowitą przygodą. Zwróć uwagę dziecka na ciekawy budynek, historyczne miejsce, dziwną rzeźbę, drzewo, które wyrasta spomiędzy chodnikowych płyt. Nagrywajcie na swoje telefony specyficzne odgłosy miasta (tramwaj jadący po szynach, dzwony kościoła, hałas śmieciarki, sygnalizacja dźwiękowa przy przejściu dla pieszych), a potem zorganizujcie zgadywanie – co i gdzie zostało nagrane.
  • Wyprawy rowerowe i piesze. Nie ma znaczenia dokąd. Czasem Twoje dziecko nie zna dobrze najbliższej okolicy, więc pomysłów nie powinno zabraknąć. Przy pomocy różnych aplikacji na telefon możecie przy okazji mierzyć kroki lub zaawansowane sportowe rezultaty. Możesz też zabrać ze sobą zwykłą, papierową mapę i pokazać dziecku, jak z niej korzystać. To byłoby coś!

To tylko kilka inspiracji dla Ciebie i Twojego dziecka. Tanich, prostych pomysłów na atrakcje, które na pewno zostaną Wam w pamięci przez długie lata. Niech to będą niezapomniane wakacje, pełne wspólnych przygód!

Źródło: portal librus

PORADNIK: Jak radzić sobie ze stresem?

Odczuwanie stresu motywuje nas do działania i poszukiwania rozwiązań problemu. Stres jest więc naszym sprzymierzeńcem. Kiedy jednak  jest długotrwały, łatwo może się stać naszym wrogiem i mieć na nas bardzo szkodliwy wpływ. Jak oddziałuje na nas stres, jak sobie z nim radzić i nie pozwolić, aby działał destrukcyjnie?

Odpowiedzi na te pytania oraz wiele przydatnych rad i ćwiczeń przeznaczonych dla osób z autyzmem, szczególnie dzieci, znajdziecie w poradniku przygotowanym przez specjalistów JiM.

Pobieram poradnik: “Kraina stresu”. Prezentacja dla osób w spektrum autyzmu przybliżająca tematykę stresu.

Zabawy dla dzieci z niepełnosprawnością

Dziecko musi się bawić. Zabawa rozwija i uczy. Nie można pozbawiać tej przyjemności nikogo, zwłaszcza dzieci z niepełnosprawnością.
Każde dziecko z niepełnosprawnością lubi się bawić, niezależnie od stopnia niepełnosprawności. Zabawa ma pomóc w odprężeniu i odpowiednim rozwoju. Daje możliwość nawiązania przyjaźni i nauczenia się działania w grupie. Dla dzieci z niepełnosprawnością budowanie relacji z innymi dziećmi (pełnosprawnymi i z dziećmi z niepełnosprawnością) jest szczególnie ważna.

PPP01 5

Zabawa jest ważna!

Zabawa zawsze była bliska ludziom. Można w niej znaleźć radość, poczucie więzi. Mobilizuje do aktywności, a także pozwalała wyrazić siebie. Zabawa pomaga dzieciom lepiej zrozumieć innych i otaczający je świat. Poszerza horyzonty, rozwija myślenie, kształtuje charakter, a także ma ogromne znaczenie uspołeczniające. Według Agnieszki Cibor, kierowniczki świetlicy terapeutycznej „Iskierka”, zachowanie dziecka podczas zabawy jest niczym innym, jak manifestacją uczuć, informacją o jego wewnętrznych przeżyciach i o jego ewentualnych problemach.

– W nauczaniu zintegrowanym najważniejsze są zabawy ruchowe, czyli m.in. zabawy orientacyjno–porządkowe, zabawy na czworakach, zabawy bieżne, zabawy i gry rzutne, zabawy skoczne, zabawy i gry kopne, a także zabawy śpiewem – mówi Agnieszka Cibor. – Ten rodzaj zabaw wszechstronnie oddziałuje na ustrój człowieka. Może przyczyniać się do poprawienia sprawności fizycznej, jak również rozwoju psychomotorycznego dziecka. Zabawy takie zdecydowanie poprawiają humor.
Agnieszka Cibor uważa również, że dzięki wprowadzaniu do nauki gier i zabaw dzieci chętniej angażują się w wykonywanie zadań i same dążą do osiągnięcia lepszych wyników. Zabawa daje dziecku szansę uwierzenia we własne możliwości i motywuje do pokonywania trudności.
Nauka przez zabawę jest dla ucznia bardziej atrakcyjna i interesująca niż tradycyjne metody nauczania.

Dostosuj zabawę do dziecka
Aby dziecko z niepełnosprawnością mogło w pełni korzystać z możliwości, jakie daje mu zabawa, trzeba pamiętać o tym, by zabawa była odpowiednio dostosowana do jego potrzeb. Dlatego też Agnieszka Cibor wyróżnia kilka podstawowych rodzajów zabaw.

a) Dzieci niesłyszące i niewidome
– Dla dzieci niedosłyszących i niesłyszących najważniejsze są zabawy kształtujące nie tylko wymowę, ale również samodzielność, wytrwałość, pamięć i wyobraźnię – mówi Katarzyna  Szymańska, oligofrenopedagog. – Dlatego też podczas zabawy należy zwracać uwagę na rozwijanie właśnie tych elementów.
Do najpopularniejszych zabaw zaliczyć tutaj należy takie, które rozwijają sprawność motoryczną, czyli m.in. chodzenie po narysowanej linii, skakanie, zabawy z piłką, rysowanie czy zabawy plasteliną. Ważne są zabawy rozwijające wzrok, takie jak ćwiczenia obrazkowe, układanki czy rozpoznawanie kolorów. Podczas zabawy można również na różne sposoby ćwiczyć myślenie: segregowanie, budowanie, dopasowywanie, układanie historyjek, zapamiętywanie, a także naśladownictwo dźwięków czy ruchów. Dodatkowo do zabaw rozwijających mówienie można zaliczyć ćwiczenia z piłką np. rzucanie do kolejnych dzieci i mówienie innych słów czy początkowych sylab.

b) Dzieci z ADHD
– Najważniejszy dla tych dzieci jest ruch – mówi Katarzyna Flak. – Zabawy powinny rozwijać przede wszystkim takie funkcje jak: motoryka, emocje, koncentrację i pamięć, a także kształtować podstawowe zachowania społeczne.
Można organizować różnego rodzaju zabawy dotykowe (leniwa ósemka), labirynty (np. ułożone ze sznurka czy skakanek), wodzenie oczami za przedmiotem, przenoszenie ciężaru ciała z lewej na prawą stronę, rwanie gazet, ruszanie rękami i nogami czy stymulacja układu propriocepcji czy naśladowanie ruchów zwierząt.

c) Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
– Zabawa daje dzieciom szansę nawiązywania kontaktów z innymi, daje niesamowitą radość, a co więcej – aktywizuje wiele zmysłów – mówi Katarzyna Flak. – Gównie na to powinno się kłaść nacisk, wymyślając zabawy dla dzieci.
Ciekawym przykładem są różnego rodzaju zabawy wodne. Przy braku odpowiednich warunków można bawić się w naśladownictwo ruchów, wymyślanie sekwencji ruchów, które dziecko będzie naśladować, a także poprzez różnego rodzaju zabawy plastyczne, np. zabawy farbami czy plasteliną. Dodatkowo można organizować zabawy mające na celu usprawnienie funkcji oddechowej, takie jak puszczanie baniek, dmuchanie balonów czy wprawianie w ruch przedmiotów za pomocą oddechu. Można stosować zabawy dźwiękonaśladowcze, które uczą rozróżniania podstawowych dźwięków.

d) Dzieci z niepełnosprawnością ruchu
Dzieciom z niepełnosprawnością ruchu zabawa daje możliwość zaakceptowania własnej niepełnosprawności, a także pozwala na integrację z rówieśnikami. Można wprowadzać różnego rodzaju zabawy dźwiękowe i plastyczne, zabawy na macie czy z piłką oraz wspomniane wcześniej gry i zabawy rozwijające wyobraźnię i myślenie. Dobre są też zabawy dotykowe, np. głaskanie czy przytulanie, a także zabawy ze śpiewaniem.

e) Dzieci z autyzmem
Jest to najtrudniejsza grupa dzieci, z racji tego, że są one najbardziej uodpornione na kontakt z innymi, mocno bronią dostępu do swojego świata, a przełamanie pewnych schematów otaczających dziecko jest niemalże niemożliwe. Dlatego też na samym początku trzeba odpowiednio do dziecka dotrzeć, a dopiero później starać się przekonać je do zabawy.

Do najlepszych zabaw zaliczyć można proste zabawy naśladownicze – dźwięków i ruchów. Trzeba zacząć od najprostszych dźwięków i ruchów, a dopiero później przejść do tych bardziej skomplikowanych. Inną zabawą może być nauka nazw przedmiotów i dopasowanie nazwy do przedmiotu lub dopasowywanie do siebie takich samych przedmiotów.

Osobną kategorią są zabawy paluszkowe, które wpływają przede wszystkim  na rozwój mowy, na kondycję wzrokowo–ruchową. Wymieniając kilka najciekawszych przykładów, warto wspomnieć o zabawach takich jak: „Myszka” („Idzie myszka do braciszka, tu wskoczyła, tu się skryła”), „Dwa Michały”, „Buzia robi am am am” („oczy patrzą tu i tam, tutaj swoje uszy mam, a na nosku sobie gram!”), „Przywitanie” („Mamo mamo, co co co? Jadą goście, ale kto? Dzień dobry, dzień dobry, cmok cmok cmok”), czy też „Idzie kominiarz” („po drabinie, fiku miku już w kominie”).

Warto jeszcze wspomnieć o zabawach skierowanych stricte do dzieci niewidomych, które są bardziej czułe na otoczenie dzięki wyostrzonym zmysłom słuchu i dotyku. Zabawy z takim dzieckiem powinny przede wszystkim pozwalać dziecku lepiej poznać otoczenie. Można podawać dzieciom różne przedmioty, aby starały się je opisać i rozpoznać. Dobra jest też zabawa w chowanego (przy czym należy tutaj pamiętać, że aby dziecko nas znalazło, musimy wydawać dźwięki, które je naprowadzą na nas).

Czym się bawić?
– Żadne dziecko nie wyobraża sobie zabawy bez zabawek – mówi Katarzyna Flak. – Dla dzieci z niepełnosprawnością przygotowano cały zestaw różnorodnych zabawek, które są specjalnie dostosowane do ich potrzeb.

Wiele z takich zabawek nie znajdziemy w tradycyjnych sklepach, jednak z pewnością znajdziemy je w internecie. Możemy też zapytać o nie w ośrodkach rehabilitacyjnych.

PPP01 6

Do wyboru mamy zarówno zabawki dźwiękowe dla dzieci niesłyszących i niewidomych. Są również zabawki dla dzieci z problemami logopedycznymi. I tak wśród wielu propozycji wymienić tutaj można różnego rodzaju lusterka, labirynty logopedyczne, ćwiczenia wymowy i gry twarzy.

Dla dzieci z porażeniem mózgowym możemy znaleźć maty, piłki rehabilitacyjne, zwierzęta wykonane np. ze skaju, kostki manipulacyjne czy inne tego typu zabawki rozwijające zdolności manipulacyjne. Dzieci z ADHD mogą bawić się kolorowymi klockami czy układankami,

Uważaj na…
Przygotowując się do zabawy należy przede wszystkim pamiętać o bezpieczeństwie. Nie powinno się pozostawiać dziecka bez opieki, zwłaszcza gdy planujemy zabawę w grupie. Trzeba uważać na to, czy w pobliżu nie znajdują się niebezpieczne przedmioty. Inną ważną rzeczą jest upewnienie się, że dana zabawa jest dostosowana do umiejętności naszego dziecka i czy na pewno sobie ono z nią poradzi.Gdzie się bawić?
Zabawę można zorganizować samodzielnie w domu, korzystając ze specjalistycznych kaset i podręczników, które można zamówić w internecie lub kupić w większych księgarniach.

Do większości z nich nie potrzebne są specjalne zabawki, a jedynie odrobina wolnego czasu.

Jednak gdy chcemy, by dziecko bawiło się z innymi dziećmi, a tym samym nauczyło się obcować z innymi rówieśnikami, a także z innymi ludźmi, warto skorzystać z oferty ośrodków rehabilitacyjnych, rehabilitacyjno–edukacyjnych, ośrodków szkolno-wychowawczych lub świetlic terapeutycznych, znajdujących się w miejscu zamieszkania. Często też różnego rodzaju fundacje i stowarzyszenia mogą organizować specjalne programy, które obejmują również zabawę. Informacje o takich miejscach można znaleźć w internecie -na stronach urzędów miast i stronach ośrodków zajmujących się osobami z niepełnosprawnością.
Zabawa dla dziecka z niepełnosprawnością ma niezwykłe zdolności terapeutyczne i pomaga oswoić się z otaczającym światem i innymi ludźmi. Pomaga w lepszym rozwoju dziecka.

Źródło:niepełnosprawni.pl

Strefa – dziecka i rodziców

kulturalnie
w wyszukiwarce Google wpisujemy interesujące nas hasło, temat, zagadnienie

PROPOZYCJE DLA DZIECI
Teraz kiedy nie możemy być z Państwem na żywo. Kiedy Teatr Nowy w Zabrzu, wszystkie teatry są zamknięte z powodu pandemii, chcemy nadal być blisko Państwa! Dlatego nasi aktorzy codziennie o godzinie 18:30 czytają wiersz na dobranoc. Oglądaj nas na naszym fanpage facebookowym!
Zostań w domu z Teatrem Nowym w Zabrzu!

PROPOZYCJE DLA WSZYSTKICH LUBIĄCYCH ZWIEDZANIE
Sztolnia Królowa Luiza Zabrze

Kulinarnie

Lody truskawkowe bez nabiału otwierają sezon letni 2020!
10 porcji 8 miesięcy+
Składniki:

  • 1 puszka mleka kokosowego z dobrym składem! – woda i ekstrakt z kokosa*,
  • 1 kg truskawek (a tak naprawdę to im więcej tym lepszy bardziej truskawkowy smak),
  • 5-6 listków świeżej mięty,
  • 1 łyżka soku z cytryny,
  • opcjonalnie 3 łyżki miodu – dodaj jeśli uznasz że koktajl jest mało słodki. Uwaga! Miód podajemy dzieciom po 12 m.ż.!
    Truskawki pozbaw szypułek. Umieść w misie blendera. Dodaj miętę, mleko kokosowe, sok z cytryny i miód. Wszystko razem zmiksuj, i przelej do przygotowanych foremek na lody. Umieść w zamrażalce na min. 6 godzin.
    *dobre mleko kokosowe, to takie które w składzie ma tylko wodę i ekstrakt z kokosa.

PPP01 2 scaled

Strefa – muzyki i relaksu

w wyszukiwarce Google wpisujemy interesujące nas hasło, temat, zagadnienie

PIOSENKI dla DZIECI!
1. Fasolki – Lato na Dywanie
2. Piraci – Piosenki dla dzieci bajubaju.tv

INNE MUZYCZNE PROPOZYCJE

  1. CIEPŁA LEŚNA POLANA – RADOSNY ŚPIEW PTAKÓW
  2. Sounds of Nature | Crickets and the Sound of the Wind, The Rustle of Grass – 3 hours of Relax
  3. Śpiew Słowika o poranku w lesie

PPP01 4

Drodzy Rodzice, dziękujemy za dobrą współpracę i wytrwałość w tym trudnym dla wszystkich czasie!
Pozdrawiamy serdecznie i do zobaczenia we wrześniu.
Zespół Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej SP41S.

Katarzyna Pankiewicz, Teresa Paradowska-Możdżonek, Iwona Litaniuk

pomoc psychologiczno - pedagogiczna

Inne wpisy z tego tematu

Zakończenie roku szkolnego
Uczymy się w domu cz.21
Skip to content