Wizyta studyjna nauczycielki Aliny Deja W Essen (Niemcy) odbyła się w dniach 09-14 czerwca 2014 roku, na zaproszenie pana Reinharda Paß, nadburmistrza miasta Essen, za zgodą pani prezydent miasta Zabrze, Małgorzaty Mańka – Szulik, zaś pomysłodawcą i organizatorem wizyty był pan Alfred Haug, były koordynator miasta Essen d/s osób niepełnosprawnych.
Planowane cele wizyty:
- omówienie tematyki wdrażania Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych w zakresie edukacji
- wymiana doświadczeń
- zainicjowanie współpracy pomiędzy szkołami specjalnymi dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Zabrzu i w Essen
Tematyką dominującą we wszystkich spotkania był problem inkluzji jako sposobu realizacji konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
W ramach wizyty studyjnej odbyły się spotkania z przedstawicielami Urzędu Szkolnego (m.in. z koordynatorami ds. osób niepełnosprawnych oraz zastępcą burmistrza ds. edukacji, gdzie zaprezentowano i zinterpretowano dane statystyczne z rejonu miasta i wymieniono bieżące doświadczenia w zakresie funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie. Omówiono także możliwości i ograniczenia w zakresie adaptacji szeroko pojętego otoczenia do potrzeb tych osób w kontekście działań podjętych przez miasto Essen.
Pani Alina Deja zapoznała się również z funkcjonowaniem Warsztatów dla dorosłych osób niepełnosprawnych, Domu Franciszka Salezego ( instytucja dla osób niepełnosprawnych w różnym wieku), szkoły Pestalozziego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Zapoznała się także z wynikami badań dotyczących percepcji problematyki inkluzji przez społeczność miasta Essen, przedstawionych podczas prezentacji dla pracowników Urzędu Szkolnego.
Podczas wszystkich tych spotkań omawiano działania już podjęte i ich skutki, działania planowane, a także sytuacje, w których realizacja praw osób niepełnosprawnych przez inkluzję może nie być dobrym rozwiązaniem.
Wszystkie osoby reprezentujące miasto Essen wykazały się dużym zaangażowaniem w pomyślny przebieg wizyty, udostępniały posiadane materiały i opracowania. Wyraziły też nadzieję, że informacje uzyskane podczas tej wizyty znajdą zainteresowanie po stronie polskiej i wpłyną na organizację procesu edukacji dla osób niepełnosprawnych, tak, aby odbywała się ona z jak największym dla nich pożytkiem.