Diagnoza i pierwsze kroki
Wspomagające i alternatywne sposoby komunikacji (AAC) to nie tylko narzędzie dla dzieci niemówiących, to sposób na umożliwienie im pełnego uczestnictwa w komunikacji i relacjach z innymi. Aby dobrze dobrać system AAC, warto rozpocząć od rzetelnej diagnozy, która pozwoli poznać możliwości i potrzeby dziecka.
Diagnoza z wykorzystaniem narzędzia Magdaleny Grycman
Pierwszym etapem pracy jest ocena aktualnych sposobów porozumiewania się dziecka. Pomaga w tym narzędzie autorstwa Magdaleny Grycman „Ocena efektywności porozumiewania się dzieci z założonymi zaburzeniami komunikacyjnymi – Sprawdź, jak się porozumiewam”.
Dzięki niemu można:
- określić, jak dziecko obecnie komunikuje się z otoczeniem – czy używa gestów, mimiki, dźwięków, spojrzeń, symboli;
- zrozumieć, co utrudnia mu skuteczne porozumiewanie się;
- zaplanować najlepsze formy wsparcia i dobrać odpowiednie narzędzia AAC;
- obserwować postępy dziecka w rozwoju komunikacji w kolejnych etapach terapii.
Diagnoza pozwala zobaczyć, że każde dziecko już w jakiś sposób się komunikuje – naszym zadaniem jest ten sposób wzmocnić, rozwinąć i uczynić bardziej zrozumiałym dla innych.
Jak rozpocząć wprowadzanie AAC?
Po diagnozie warto stopniowo wprowadzać elementy komunikacji wspomagającej w codziennych sytuacjach:
- Zacznij od prostych tablic lub książek komunikacyjnych, zawierających symbole związane z życiem codziennym dziecka – posiłkami, zabawą, emocjami, osobami z otoczenia.
- Modeluj użycie symboli – pokazuj, jak można ich używać, mówiąc i jednocześnie wskazując odpowiednie obrazki.
- Daj dziecku wybór i czas – pozwól mu zdecydować, odpowiedzieć, wskazać.
- Używaj AAC konsekwentnie w różnych sytuacjach, tak aby stało się naturalną częścią komunikacji w domu i w szkole.
- Współpracuj z zespołem specjalistów – nauczycielami, logopedami, terapeutami – by rozwój komunikacji przebiegał spójnie i konsekwentnie.
Dlaczego to ważne?
Wczesne wprowadzenie AAC wspiera rozwój języka, buduje motywację do komunikowania się i pozwala dziecku aktywnie uczestniczyć w swoim życiu. To nie tylko nauka gestów, symboli, ale przede wszystkim otwarcie drzwi do relacji, samodzielności i zrozumienia.
Każde dziecko komunikuje się – czasem słowem, czasem gestem, a czasem symbolem. Naszym zadaniem jest pomóc mu zostać usłyszanym.