Październik to miesiąc, który na całym świecie od 2007 roku poświęcony jest AAC czyli alternative and augmentative communication co oznacza komunikację zastępczą (alterntive communication) i wspomagającą (augmentative communication).
Termin AAC jest coraz powszechniej stosowany w Polsce.
Użytkownikami AAC są osoby, które z różnych względów nie są w stanie posługiwać się mową dźwiękową lub nie są w stanie posługiwać się nią w sposób efektywny, w stopniu zrozumiałym dla otoczenia. Zamiast wypowiadanych słów i zdań mogą one używać znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych (gestów) lub znaków przestrzenno-dotykowych (np. przedmiotów). Dzięki temu mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia – pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi. Coraz częściej metody AAC wykorzystują technologię wspomagającą (Assistive Technology, AT). Są to wszystkie rozwiązania z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń elektrycznych i elektronicznych, jakie pomagają osobie z niepełnosprawnością osiągnąć niezależność.
Spektrum osób korzystających z metod AAC jest bardzo szerokie, przy czym użytkownikiem AAC można być przejściowo, do momentu opanowania w sposób wystarczający umiejętności posługiwania się mową dźwiękową bądź na stałe. Wśród osób, które potrzebują metod AAC do wspomagania porozumiewania się są dzieci, młodzież i dorośli. Obok osób z autyzmem w tej różnorodnej grupie znajdują się również osoby z porażeniem mózgowym, upośledzeniem umysłowym, specyficznymi zaburzeniami mowy, osoby po urazach mózgu i wiele innych.
O komunikacji alternatywnej (zastępczej) mówimy wówczas, gdy inne metody zastępują mowę dźwiękową, gdyż ktoś w ogóle się nią nie posługuje; jeśli wspomagają one mowę, która nie jest dostatecznie czytelna dla otoczenia, mówimy o komunikacji wspomagającej.
Bardzo ważny jest fakt, że wspomagające metody porozumiewania się nie hamują – a wręcz przeciwnie – wspierają rozwój mowy u małych dzieci z zaburzeniami rozwoju, u których mowa nie rozwija się o czasie. Dzięki wczesnej interwencji AAC część z nich uczy się mówić, a w przypadku, kiedy mowa nie rozwinie się, mogą z powodzeniem wykorzystywać alternatywny sposób porozumiewania się.
Tegoroczny miesiąc AAC przebiegać będzie pod hasłem zaproponowanym przez ISAAC International :
,,Komunikacja bez barier – dostępność komunikacyjna dla wszystkich”